Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Hf
  • Overblik
  • Skrivehjælp
    • Eksamensopgaven i dansk - oversigt
    • Skrivehandlinger i dansk
    • Flyums 5-punktsmetode
    • Skriv med Words punktopstilling
    • Checkliste til skriftlig dansk
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Dansk >
      • Den analyserende artikel
      • Den debatterende artikel
      • Tilladte hjælpemidler (dansk)
    • Matematik >
      • Eksempel på besvarelse i matematik
      • Fagrelevante værktøjer
      • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
    • Engelsk >
      • Eksamensopgaven i engelsk >
        • Engelsk B >
          • Delprøve 1
          • Delprøve 2
      • Skrivehandlinger i engelsk
      • Checkliste til skriftlig engelsk
    • Naturvidenskabelig Faggruppe (NF) >
      • NF evalueringsopgave /eksamensopgave
      • Journal NF
      • Rapport NF
      • Figurmateriale NF
      • Typeord NF
    • Kultur- og samfundsfag (KS) >
      • Synopsis til KS
      • Vejledning til eksamen i KS
    • Biologi
    • Idræt
    • Religion >
      • Skabelon
    • Samfundsfag >
      • Synopsis (Samf)
      • Tabelæsning (samf)
      • Formelsamling (Samf)
      • Samfundsfag i SSO
      • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag
  • HISTORIEOPGAVE
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SSO
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning >
        • Guldsætninger
      • Indholdsfortegnelse
      • Litteraturliste
      • Citater og henvisninger
      • Resume (SSO)
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Valg af fag
      • Vejledning
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • Værktøj
    • Wordvejledning
    • Computer til eksamen
    • Skrivehandlinger/spørgeord
  • Til toppen
  • Delopgave A
  • Delopgave B-D
  • Delopgave E

Eksamensopgaven i engelsk, HF B-niveau, delprøve 1

Delprøve 1 består af 5 elementer som går igen fra år til år, men selvfølgelig med forskelligt indhold:

  • et antal fejlsætninger (som regel 10) som skal rettes og forklares
  • 3 forskellige grammatikprøver
  • en oversættelse (10 enkeltstående sætninger eller korte passager)

Du skal løse alle 5 opgaver, og du må ikke bruge hjælpemidler af nogen art, dvs hverken ordbøger, grammatikbøger eller din PC, som skal være lukket under denne del af eksamen.


Picture
Sørg for at du har forstået opgaverne inden du begynder at løse dem.

Brug tiden — det foreslås at du bruger 1 time til delprøve 1, og du skal ikke regne med at kunne løse den ordentligt hurtigere.

Picture
Undlad at opfinde andre måder at gøre tingene på: løs opgaverne på den måde der kræves!

 
Opgave A

Opgaven består af et antal fejlsætninger.
Fejlene skal rettes ved at du skriver hele den korrekte sætning.


Picture
Typiske fejlsætninger:

Fejlsætning: A single parent with three kids are badly off in today’s society.
Rettelse: A single parent with three kids is badly off in today’s society.

Fejlsætning: He didn’t had the power to do it.
Rettelse: He didn’t have the power to do it.

Fejlsætning: The two main characters talk peaceful about the problem.
Rettelse: The two main characters talk peacefully about the problem.

Fejlsætning: His enemies accused him for stealing the money.
Rettelse: His enemies accused him of stealing the money.

Fejlsætning: The fewer babys Americans give birth to, the more small dogs they seem to buy.
Rettelse: The fewer babies Americans give birth to, the more small dogs they seem to buy

Fejlsætning: The fantastic about this new car is the design.
Rettelse: The fantastic thing about this new car is the design.

Fejlsætning: There is no doubt about that the narrator is unreliable.
Rettelse: There is no doubt that the narrator is unreliable.

Fejlsætning: He is afraid of to tell his parents the truth.
Rettelse: He is afraid to tell his parents the truth. / He is afraid of telling his parents the truth.

 
Opgave B, C, D

Disse opgaver består som regel af hver sin grammatiske problemstilling, ofte omkring bøjningsformer eller ordklasser. Opgaven vil ofte bestå af indsætningsprøver og omskrivningsprøver

Du kan fx blive bedt om at
  • indsætte det korrekte verbum (udsagnsord) i et antal sætninger
  • indsætte flertalsformer af substantiver (navneord)
  • omskrive et tekstuddrag fra én tid til en anden
  • indsætte korrekte genitivformer (ejefald)
  • rette ordstillingen i et antal sætninger
     
Picture
Typiske opgave og løsninger

Indsæt den korrekte form af verbet (udsagnsordet)


Opgave: Our old car ______ replacing (need)
Løsning: Our old car needs replacing.

Opgave: A lot of young people _______ financial advice. (want)
Løsning: A lot of young people want financial advice.


Indsæt pluralis (flertalsformen) af substantivet (navneordet):

Opgave: I saw two ______________ in red dresses. (woman)
Løsning: I saw two women in red dresses.


Omskriv teksten til præsens (nutid):

Opgave: When we went out in our line to the toilets Miss Carty brought her cane, and anyone who was talking got slapped.One day though, no one was talking, but she was hitting people’s legs with the cane anyway, for not walking in a straight line. She was shouting at everyone, and forgetting their names. When we came back to our classroom, she started asking Eilís questions and she wouldn’t stop.

Løsning: When we go out in our line to the toilets Miss Carty brings her cane, and anyone who is talking gets slapped.One day though, no one is talking, but she is hitting people’s legs with the cane anyway, for not walking in a straight line. She is shouting at everyone, and forgetting their names. When we come back to our classroom, she starts asking Eilís questions and she won’t stop.


Oversæt de danske ord til engelsk, så der dannes korrekte stætninger med genitiv (ejefald):

Opgave: ______________ was a candy apple red Stratocaster (Marks nye guitar)
Løsning: Mark’s new guitar was a candy apple red Stratocaster

Opgave: ______________ are falling. (Alle træernes blade)
Løsning: All the leaves of the trees are falling.


Ret ordstillingen:

Opgave: After Tom had sold the tickets, spoke Jerry never to him again.
Løsning: After Tom had sold the tickets, Jerry never spoke to him again.

Opgave: I don’t still know when I’m going to see them again.
Løsning: I still don’t know when I’m going to see them again.
<span id="opgave-a">&nbsp;</span>


 
Opgave E

I opgave E skal du oversætte enkeltsætninger (eller korte fraser), normalt 10 stk, som indeholder nogle af de mere almindelige grammatiske udfordringer.


Picture
Eksempler
Opgave:
Det er utroligt irriterende, at Mark spiller så højt på sin nye guitar.
Løsning: It is incredibly annoying that Mark plays so loudly on his new guitar.

Opgave: De studerende bruger for megen tid på at holde sig ajour på de sociale medier.
Løsning: The students spend too much time (on) keeping up to date on the social media.


Picture
Prøv at identificere udfordringerne inden du forsøger at oversætte sætningerne, så du bliver klar over farerne — og løsningsmulighederne.

Find andre ord/omskrivninger hvis du mangler et eller flere af ordene til oversættelsen. Det er bedre end at efterlade en tom plads eller skrive det danske ord. Men det er meningen at sætningerne skal oversættes præcist.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Her finder du vejledning til eksamensopgavens sprogprøve, delprøve 1

Læs også

Delprøve 2


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os
.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk