Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Hf
  • Overblik
  • Skrivehjælp
    • Eksamensopgaven i dansk - oversigt
    • Skrivehandlinger i dansk
    • Flyums 5-punktsmetode
    • Skriv med Words punktopstilling
    • Checkliste til skriftlig dansk
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Dansk >
      • Den analyserende artikel
      • Den debatterende artikel
      • Tilladte hjælpemidler (dansk)
    • Matematik >
      • Eksempel på besvarelse i matematik
      • Fagrelevante værktøjer
      • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
    • Engelsk >
      • Eksamensopgaven i engelsk >
        • Engelsk B >
          • Delprøve 1
          • Delprøve 2
      • Skrivehandlinger i engelsk
      • Checkliste til skriftlig engelsk
    • Naturvidenskabelig Faggruppe (NF) >
      • NF evalueringsopgave /eksamensopgave
      • Journal NF
      • Rapport NF
      • Figurmateriale NF
      • Typeord NF
    • Kultur- og samfundsfag (KS) >
      • Synopsis til KS
      • Vejledning til eksamen i KS
    • Biologi
    • Idræt
    • Religion >
      • Skabelon
    • Samfundsfag >
      • Synopsis (Samf)
      • Tabelæsning (samf)
      • Formelsamling (Samf)
      • Samfundsfag i SSO
      • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag
  • HISTORIEOPGAVE
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SSO
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning >
        • Guldsætninger
      • Indholdsfortegnelse
      • Litteraturliste
      • Citater og henvisninger
      • Resume (SSO)
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Valg af fag
      • Vejledning
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • Værktøj
    • Wordvejledning
    • Computer til eksamen
    • Skrivehandlinger/spørgeord

Checkliste til skriftlig engelsk

Få mest muligt ud af den gratis hjælp
  • Stavekontrollen:
    • Har du valgt sprog?
    • Britisk/amerikansk?
    • Store begyndelsesbogstaver efter forkortelser
  • Grammatikkontrollen:
    • Ignorer Words modvilje mod passiv

Typiske grammatikfejl
  • Kongruens (verbalkongruens)
  • Genitiv
  • Adjektiver/adverbier
  • Præpositioner:
    • On/at/in
    • Agains/towards
  • Relativpronominer:
    • Who/which/that/whom/whose
  • Tid
    • Hold den grammatiske tid
    • Skriv i nutid – med mindre du beskriver noget fortidigt

Sjuskefejl
  • Alt hvad du undgå med et minimum af opmærksomhed
  • Ikke alle fejl er lige vigtige, mens hvis der er mange nok, bliver de alle vigtige!

Tegnsætning
  • Semikolon ≠ kolon!
  • Punktum/komma?
  • Andre sætningstegn
  • Nyt afsnit

Ordbogsopslag
  • Obs på ordklasse
  • Obs på synonymer:
    • betydningsforskelle
    • stilistiske forskelle
  • Obs på idiomer (faste vendinger):
    • Undgå danismer
    • Tjek først i ordbog, derefter i BNC, derefter i Google
  • Obs på verbalmønstre: bestemte verber kræver at blive fulgt på bestemte måder
  • Obs på bøjning: ental/flertal
  • Obs på stilleje:
    • Undgå talesprog/lavt sprog/slang (medmindre du bruger det som stilistisk virkemiddel, men tænk dig godt om!)
    • Tjek i ordbogen, evt. i en af de mange slangordbøger på nettet

Variation
  • Sætningslængde
  • Sætningsstruktur:
    • Ledstilling (ikke altid subjektet først!)
    • Hovedsætning/ledsætning
  • Ordvalg:
    • Undgå gentagelser (undtagen som overledning, se under afsnit)
  • Elaborer dit sprog! (Puds det, poler det, gør noget ud af det)

Stilleje
  • Skriv lidt formelt, men ikke støvet akademisk
  • Undgå talesprogsvendinger, slang og lav stil
  • Husk nu at du ikke er på fornavn med forfatteren!

Afsnit
  • Starter hvert afsnit med en fokussætning?
  • Er hvert afsnit rundet af?
  • Lægger hvert afsnit op til det næste? (Gentagelser, referentkæder)

Indhold
  • Skær ned på redegørelse, opprioriter analyse, fortolkning og perspektivering
  • Undgå metasprog
  • Tjek at opgaven er besvaret i alle led
  • Er den røde tråd til stede?
    • Er der sammenhæng fra afsnit til afsnit?
    • Er der god progression fra afsnit til afsnit?
    • Ender du i nærheden hvor du startede (blot lidt klogere)?

Citater
  • Husk at bruge dem, men kun centrale
  • Skriv korrekt af
  • Flet korte ind, men isoler lange
  • Brug … når citatet ikke starter ligepå (sædvanligvis når du fletter)
  • Brug (…) til at markere udeladelser

Layout
  • Marginer, samme skrifttype og –størrelse, samme linjeafstand à tilstræb ensartethed, og undgå visuel støj
  • Undgå smarte tricks

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Her får du et bud på, hvad du kan kigge efter, når du læser korrektur på din besvarelse

Se også
  • Skrivehandlinger i engelsk

Hvad er en distancemarkør?
En distancemarkør (redegørelsesmarkør) er et ord eller en vending der tydeliggør at det der siges nu, eller lige er blevet sagt, ikke er udtryk for din mening, men stammer fra teksten. Typiske eksempler kunne være:
  • 'Mary Jenkins says that ...'
  • 'The author claims that ...'
  • 'According to MJ, school is ...'
De er vigtige i alle former for redegørelse, analyse og diskussion.

Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os
.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk