Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Hf
  • Overblik
  • Skrivehjælp
    • Skrivehandlinger i dansk
    • Flyums 5-punktsmetode
    • Skriv med Words punktopstilling
    • Checkliste til skriftlig dansk
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Dansk >
      • Eksamensopgaven i dansk - oversigt
      • Den analyserende artikel
      • Den debatterende artikel
    • Matematik >
      • Eksempel på besvarelse i matematik
      • Fagrelevante værktøjer
      • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
    • Engelsk >
      • Eksamensopgaven i engelsk >
        • Engelsk B >
          • Delprøve 1
          • Delprøve 2
      • Skrivehandlinger i engelsk
      • Checkliste til skriftlig engelsk
    • Naturvidenskabelig Faggruppe (NF) >
      • NF evalueringsopgave /eksamensopgave
      • Journal NF
      • Rapport NF
      • Figurmateriale NF
      • Typeord NF
    • Kultur- og samfundsfag (KS) >
      • Synopsis til KS
      • Vejledning til eksamen i KS
    • Biologi
    • Idræt
    • Religion >
      • Skabelon
    • Samfundsfag >
      • Synopsis (Samf)
      • Tabelæsning (samf)
      • Formelsamling (Samf)
      • Samfundsfag i SSO
      • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag
  • HISTORIEOPGAVE
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SSO
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Litteraturliste
      • Citater og henvisninger
      • Resume (SSO)
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Valg af fag
      • Vejledning
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • Værktøj
    • Wordvejledning
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Værktøj-underside
  • Til toppen
  • Afvikling af eksamen i KS
  • Ved eksamensbordet
  • Bedømmelses- kriterier

Vejledning til fællesfaglig eksamen i KS

 
Afviklingen af fællesfaglig eksamen i KS

​Grupper/eksamensenheder skal være valgt i oktober. I må max. være 3 i grupperne.  
  • Undervisningen i KS slutter omkring 1. december. 
  • Kort efter undervisningen afsluttes trækker hver eksamensenhed deres emne og bilagsmateriale. 
  • Synopsis udarbejdes i mindst 15 timer fordelt over mindst en uge, efter at undervisningen er afsluttet.
  • Eleverne modtager vejledning i løbet af denne periode. Vejledning tager udgangspunkt i de tanker gruppen har om projektet, hvor lærerne kan bruges som sparringspartner. Lærerne må ikke bedømme arbejdet – dvs. lærerne ikke må sige god for problemformulering eller –stillinger med videre.  
  • Synopsis afleveres senest tre dage før prøvens afvikling. Præcis. dato og tidspunkt meldes ud af kontoret. Hver eksamensenhed må gerne aflevere enslydende synopser, men alle skal aflevere individuelt og i det angivne antal eksemplarer. Det kan anbefales at skrive egen synopsis, da den mundtlige eksamen foregår individuelt. Der er en klar tendens til at man kan tale mere frit om en synopsis man selv har formuleret. 
​
De præcise datoer og tidspunkter for trækning, skrivedage, vejledning og aflevering af synopsis vil fremgå i løbet af november måned.  
 
Synopsis = adgang til eksamen 
  • Det er en forudsætning for at få lov at gå til eksamen at synopsis afleveres til tiden. 
  • Synopsis skal endvidere leve op til de formelle krav (se synopsisskabelon) 

 
Ved eksamensbordet 

Eksamen: 30 minutter individuel eksamen, heraf ca. 6-8 minutter afsat til din præsentation. Hefter stiller eksaminator og censor uddybende/afklarende spørgsmål, hvorefter der lægges op til en faglig dialog med udgangspunkt i din synopsis. 

Det er selvfølgelig vigtigt at have en god synopsis at tage udgangspunkt i. Hvis du forsøger at leve 
op til de krav der er formuleret i synopsisskabelonen, vil du være godt på vej i forhold til de kriterier 
du bliver bedømt efter. Du skal dog være opmærksom på at karakteren alene gives på baggrund af 
den mundtlige præstation. En god synopsis gør det altså ikke alene, men den hjælper godt på vej. 
Den kan også bruges af eksaminator, hvis du skal hjælpes lidt i gang undervejs. 

Alle tre faglærere er til stede ved eksaminationen sammen med en censor. 

Et af bedømmelseskriterierne er evnen til at kunne disponere og strukturere fremlæggelsen. Det anbefales derfor at du øver dig på at nå det inden for de 6-8 minutter. Hvis det er svært at nå, så må der tages nogle valg om hvad der er det mest væsentlige – og det skal helst gøres før du sidder ved eksamensbordet. 
Du behøver ikke slavisk at gennemgå alt hvad der står i synopsen. Eksaminator og censor har læst den på forhånd. (Det er vigtigt at vise evne til at arbejde på alle tre taksonomiske niveauer, så pas på at redegørelsen ikke kommer til at fylde for meget. Så skær redegørelsen ind til benet og brug tid på analyse/diskussion og perspektivering).  

Det er vigtigt at kunne tale frit, uden hele tiden at have blikket i papirerne.  
Picture
  • Hav styr på tiden - undgå at redegøre i hele dit oplæg
  • Hav styr på dit bilagsmateriale. Hav fx tydelige markeringer af de steder du vil slå ned i teksten
  • Husk at bruge bilag, selvfundet materiale samt fagbegreber fra alle fag. 
Picture
  • Undgå at læse synopsis op
  • Undgå at sige "øhm, det ved jeg ikke lige hvorfor vi tog med i synopsisen... " Det er din synopsis - uanset hvem fra gruppen der har skrevet den. 

 
Bedømmelseskriterier KS-eksamen 

Nedenstående kriterier er udstedt af undervisningsministeriet for KS-eksamen (link)

4.3. Bedømmelseskriterier
Bedømmelsen ved den interne flerfaglige prøve er en vurdering af, i hvilken grad elevens præstation opfylder de faglige mål, som angivet i punkt 2.1. Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering af elevens mundtlige præstation.

2.1. Faglige mål
Indhold
Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
 
Metode
Eleverne skal kunne:
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge


Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde gode råd og vink til, hvordan eksamen i KS bliver afviklet, og hvordan du klarer dig bedst muligt igennem. 

Læs også

  • Skabelon til KS-synopsis


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os
.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk