Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Hf
  • Overblik
  • Skrivehjælp
    • Eksamensopgaven i dansk - oversigt
    • Skrivehandlinger i dansk
    • Flyums 5-punktsmetode
    • Skriv med Words punktopstilling
    • Checkliste til skriftlig dansk
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Dansk >
      • Den analyserende artikel
      • Den debatterende artikel
      • Tilladte hjælpemidler (dansk)
    • Matematik >
      • Eksempel på besvarelse i matematik
      • Fagrelevante værktøjer
      • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
    • Engelsk >
      • Eksamensopgaven i engelsk >
        • Engelsk B >
          • Delprøve 1
          • Delprøve 2
      • Skrivehandlinger i engelsk
      • Checkliste til skriftlig engelsk
    • Naturvidenskabelig Faggruppe (NF) >
      • NF evalueringsopgave /eksamensopgave
      • Journal NF
      • Rapport NF
      • Figurmateriale NF
      • Typeord NF
    • Kultur- og samfundsfag (KS) >
      • Synopsis til KS
      • Vejledning til eksamen i KS
    • Biologi
    • Idræt
    • Religion >
      • Skabelon
    • Samfundsfag >
      • Synopsis (Samf)
      • Tabelæsning (samf)
      • Formelsamling (Samf)
      • Samfundsfag i SSO
      • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag
  • HISTORIEOPGAVE
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SSO
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning >
        • Guldsætninger
      • Indholdsfortegnelse
      • Litteraturliste
      • Citater og henvisninger
      • Resume (SSO)
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Valg af fag
      • Vejledning
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • Værktøj
    • Wordvejledning
    • Computer til eksamen
    • Skrivehandlinger/spørgeord
  • Til toppen
  • Skabelon
    • Opgavens emne
    • Fællesfaglig problemformulering
    • Oversigt over problemstillinger
    • Behandlede problemstillinger
    • Konklusioner

Synopsis til KS

Herunder finder du en vejledning til, hvordan du bør udforme din synopsis. Ovre til højre kan du downloade en tom skabelon. 

 
Skabelon til KS-synopsis
 
Emne
Identisk med forløbets titel 

 
Problemformulering(Fællesfaglig) 
Problemformulering noteres her 
  • Skal være et konkret spørgsmål der angiver kernen og det centrale i projektet/bilagsmaterialet, og skal udformes med udgangspunkt i det trukne bilagsmateriale.  
  • Skal udformes som et åbent spørgsmål, undren eller paradoks.  
  • Husk at alle tre fag skal kunne bidrage til besvarelsen af spørgsmålet. 
  • Til første udformes problemformuleringen af lærerne. Til det efterfølgende projekt og til eksamen udformer I selv problemformuleringen.  

 
Oversigt over problemstillinger
  • Formuler 3 problemstillinger – én problemstilling til hvert fag 
  • Hver enkelt problemstilling skal hjælpe med til at besvare den overordnede problemformulering 
  • Problemstillingen skal udformes som et spørgsmål 

 
Behandlede problemstillinger
I besvarelsen af jeres problemstillinger skal du/I inddrage følgende: 
Det udleverede bilagsmateriale 
  • Alle bilag skal inddrages 
  • Husk at være kildekritisk (metodisk) i arbejdet med bilagsmaterialet. 
  • Når I bruger de enkelte bilag, skal dette angives i synopsen 
 Materiale fra alle tre fag (pensum) som kan underbygge besvarelsen 
  • Definition af faglige begreber 
  • Den historiske baggrund 
  • Konkrete tekster og artikler fra undervisningen 
  • Diskussion/problematiseringer fra undervisningen 
  • Viden/arbejdet i forbindelse med studieturen 
 1-2 selvfundne materialer 
  •  Det selvfundne materiale skal gerne bidrage med nye synsvinkler til besvarelsen af problemstillingerne 
  • Det selvfundne materiale kan problematisere eller understøtte materialet fra undervisningen og det udleverede bilagsmateriale 
  • Selvfundet materiale kan fx være tabeller, billeder, artikler og blogindlæg.  
Efter behandlingen af hver problemstilling laves en delkonklusion. Delkonklusionen samler op på, hvordan problemstillingen bidrager til besvarelsen af problemformuleringen. 
Synopsen skal have et omfang af 2-4 sider. Besvarelserne af problemstillingerne må gerne være i kortere forklarende sætninger (punktform). Delkonklusion og konklusion skal være i sammenhængende tekst.  

 
Konklusion
Besvarelse af den overordnede problemformulering
En konklusion er en opsamling på den fællesfaglige problemformulering. Konklusion skal være i sammenhængende tekst. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du få hjælp til, hvordan du skal udforme din synopsis i KS

Læs også

  • Kultur og Samfundsfag
  • Vejledning til eksamen i KS

fællesfaglig_ks_synopsis.docx
File Size: 30 kb
File Type: docx
Download File


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os
.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk