Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Hf
  • Overblik
  • Skrivehjælp
    • Eksamensopgaven i dansk - oversigt
    • Skrivehandlinger i dansk
    • Flyums 5-punktsmetode
    • Skriv med Words punktopstilling
    • Checkliste til skriftlig dansk
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Dansk >
      • Den analyserende artikel
      • Den debatterende artikel
      • Tilladte hjælpemidler (dansk)
    • Matematik >
      • Eksempel på besvarelse i matematik
      • Fagrelevante værktøjer
      • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
    • Engelsk >
      • Eksamensopgaven i engelsk >
        • Engelsk B >
          • Delprøve 1
          • Delprøve 2
      • Skrivehandlinger i engelsk
      • Checkliste til skriftlig engelsk
    • Naturvidenskabelig Faggruppe (NF) >
      • NF evalueringsopgave /eksamensopgave
      • Journal NF
      • Rapport NF
      • Figurmateriale NF
      • Typeord NF
    • Kultur- og samfundsfag (KS) >
      • Synopsis til KS
      • Vejledning til eksamen i KS
    • Biologi
    • Idræt
    • Religion >
      • Skabelon
    • Samfundsfag >
      • Synopsis (Samf)
      • Tabelæsning (samf)
      • Formelsamling (Samf)
      • Samfundsfag i SSO
      • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag
  • HISTORIEOPGAVE
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SSO
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning >
        • Guldsætninger
      • Indholdsfortegnelse
      • Litteraturliste
      • Citater og henvisninger
      • Resume (SSO)
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Valg af fag
      • Vejledning
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • Værktøj
    • Wordvejledning
    • Computer til eksamen
    • Skrivehandlinger/spørgeord
  • Til toppen
  • A-opgaven
    • Opgaveformuleringerne
    • Opgavens titel
    • Delopgaverne 1-4
  • B-opgaven
    • Opgaveformuleringerne
    • Opgavens titel
    • Delopgaverne 1-4
  • Generelt om besvarelsen

Engelsk eksamensopgave, HF B, delprøve 2

Anvisningerne her er kun vejledende, og du er selvfølgelig frit stillet til at gøre det anderledes. Men følger du anvisningerne, får du en god, gennemprøvet struktur i din besvarelse, og de enkelte afsnit får et passende omfang i forhold til hinanden

Delprøve 2 på B-niveau lader dig vælge mellem to temmelig forskellige opgaver, som begge er delt op i fire underspørgsmål, som skal besvares hver for sig – altså ikke i et traditionelt, sammenhængende essay:

  • I A-opgaven arbejder du med tre ikke-fiktionstekster omkring et fælles emne og skriver en lille tekst (oftest en artikel eller et blogindlæg) med relation til teksternes emne.
  • I B-opgaven arbejder du med elementer til en analyse og en fortolkning af en litterær tekst og skriver et lille essay med relation til tekstens tema.

 

A-opgaven

Opgavebesvarelsen og dens opbygning
  • Opgavens formål er at besvare fire afgrænsede delopgaver — ikke at skrive et essay.
  • Du skal arbejde med tre tekster på forskellige taksonomiske niveauer.
  • Dit engelskfaglige arbejde består i at referere, redegøre, kommentere, formidle og diskutere. (Læs om skrivehandlinger her)
  • Modtageren er en læser der er interesseret i emnet.
Sådan gør du:
Picture
  • Skriv 600-900 ord. Færre er for lidt, og du har sjældent grund til at skrive flere. Hvis du har skrevet mere og har tid tilovers, så brug den til at skære ned og stramme op. Husk at du har 300-600 ord til at løse opgave 2 og 3.
  • Besvar de fire spørgsmål hver for sig i fire hovedafsnit med hvert sin overskrift — skriv dem ikke sammen til et sammenhængende essay!
  • Skriv kun referat af den tekst du bliver bedt om at referere.
  • Byg afsnit 2 og 3 op efter sammen skabelon:
    • Indledning: præsentation af emnet 
    • Hoveddel: redegørelse for teksternes forhold til emnet
    • Afslutning: opsamling og afrunding.
  • Brug fokussætninger (topic sentences - se afsnittet om skrivehandlinger i engelsk), en i hvert underafsnit, og formuler dine pointer i dit eget sprog.
  • Dokumenter din redegørelse med citater, men vælg dem omhyggeligt: sørg for kun at vælge centrale citater, som kan underbygge dine pointer! Konkluder undervejs, og brug forbinderord til at holde sammen på teksten.
 
Picture
- Skriv ikke et sammenhængende essay.
- Brug ikke for mange citater — det må ikke blive til en citatmosaik

 
Hvad betyder opgaveformuleringerne?
Du skal være helt klar over hvad de skrivehandlinger som indgår i spørgsmålene, indebærer. Ord som summary/summarize, outline, comment og discuss har helt præcise betydninger i engelskfaglig sammenhæng.



 
Titel
Du skal ikke opfinde en titel. Din besvarelse hedder bare: Assignment A

 
Delopgaverne
Du behøver heller ikke bekymre dig om overskrifter til delopgaverne. Giv dem blot deres nummer fra opgavehæftet.
Hvis du absolut vil give delopgaverne overskrifter, så giv dem overskrifter efter "pindene" i opgaven -- men husk nummeret alligevel!

I delopgave 1 skal du referere en bestemt tekst på cirka 150 ord.

 
Picture
- Indled referatet med at præsentere din tekst med titel og forfatter.
- Referer altid i præsens (nutid). Præsens virker som referatmarkør.
- Hold referatet inden for rammen: about 150 words betyder 150 ord +/- 10%. Du skal ikke regne med at kunne lave et godt referat meget under 150 ord, så hold dig mellem 150 og 165.
Picture
- Brug ikke citater i referatet
I delopgave 2 skal du fx gøre rede fx for synspunkter eller holdninger i teksterne. Her skal du:

  • huske at flette ind (med titel og forfatter) hvilken tekst du arbejder med
  • gøre rede for de synspunkter der gives udtryk for om emnet i alle teksterne.
  • finde og bruge citater der afspejler de centrale pointer, og angive eventuelle kilder, fx undersøgelser, som citeres
Picture
- Byg afsnittet op efter denne skabelon:
  • Indledning: præsenter emnet  og eventuelt din(e) tekst(er) med kildeoplysninger
  • Hoveddel: Gør rede for de synspunkter eller holdninger til det fælles emne som kommer til udtryk i hver af teksterne, og dokumenter din redegørelse ved hjælp af citater fra teksten.
    • Tag teksterne en ad gangen:
      • Nævn teksten (og præsenter den hvis du ikke gjorde det i indledningen)
      • Gør rede for synspunkter/holdninger i den
      • Saml op og rund af
- Du bør bruge diskursmarkører der angiver at det ikke handler om dine egne synspunkter og som fremhæver ligheder og forskelle, fx
  • according to the author, Mrs X writes, XY explains
  • similarly, likewise, in much the same manner
  • on the other hand, on the contrary, however, nevertheless
Picture
Undgå at klippe din besvarelse sammen af bidder fra teksten. (Du skal selv formulere dig!)
 
 
I delopgave 3 skal du kommentere på et uddrag af en af teksterne. Husk at kommentar og diskussion ikke bare handler om at være uenig (eller enig) men at begrunde sit standpunkt. Læs om skrivehandlinger hvis du er i tvivl om hvad opgaven kræver af dig.

Picture
- Tag udgangspunkt i tekstuddraget, eller i det tema det præsenterer. Sørg for at udlægge det ordentligt inden du begynder at kommentere på det.
Picture
Undgå at give synspunkterne (eller de personer der fremsætter dem) karakter. Du skal ikke være smagsdommer, men kommentere nøgternt og sagligt.
 
I delopgave 4 skal du skrive et indlæg, oftest i form af et blogindlæg eller en lille artikel til et nærmere angivet medie. Her skal diskutere det emne der har dannet rød tråd i teksterne. Husk at en diskussion ikke bare handler om at fremsætte en mening, men om at argumentere og belyse emnet fra flere sider. Brug synspunkterne fra teksterne i diskussionen, og tag det udgangspunkt som opgaven kræver.
Og husk at runde diskussionen af. Det skal aldrig se ud som om strømmen gik, eller du faldt ned fra stolen — rund af, så man kan se at du er færdig.


En vigtig del af denne opgave er at du kan ramme stillejet i det medie du skal skrive for. Så gør dig klart hvilken type sprog og ordvalg der er karakteristisk for mediet.

Picture
Byg teksten op med indledning – hoveddel – afslutning.
Brug diskursmarkører til at strukturere diskussionen, som fx
  • Strukturerende: first, second, third,next, finally, lastly
  • Tilføjende: moreover, in addition, furthermore, besides, equally, similarly
  • Forklarende:for example, for instance, e.g., in other words, however, nonetheless, nevertheless, in contrast, on the other hand
  • Opsamlende: so, therefore, as a result, because, thus
  • Argumenterende: but, on the contrary, however, nevertheless, on the one hand…on the other hand, in spite of
Sørg for at ramme stillejet i ’dit’ medie
Hold dig inden for rammen (150-200 ord)
Picture
Lad dig ikke rive for meget med! Bevar overblikket, så du besvarer opgaven.
Skriv ikke om dig selv eller nogen du kender.
 

 

B-opgaven

Opgavebesvarelsen og dens opbygning
  • Opgavens formål er at besvare fire afgrænsede delopgaver — ikke at skrive et essay.
  • Du skal arbejde med tre tekster på forskellige taksonomiske niveauer.
  • Dit engelskfaglige arbejde består i at referere, redegøre, kommentere, formidle og diskutere. (Læs om skrivehandlinger her)
  • Modtageren er en læser der er interesseret i emnet.
 
Picture
Skriv 600-900 ord. Færre er for lidt, og du har sjældent grund til at skrive flere. Hvis du har skrevet mere og har tid tilovers, så brug den til at skære ned og stramme op. Husk at du har 300-600 ord til at løse opgave 2 og 3.
Besvar de fire spørgsmål hver for sig i fire hovedafsnit med hvert sin overskrift — skriv dem ikke sammen til et sammenhængende essay!

Skriv kun referat af den tekst du bliver bedt om at referere.

Byg afsnit 2 og 3 op efter sammen skabelon:

  • Indledning: præsentation af emnet (fx en påstand om den person der skal karakteriseres
  • Hoveddel: redegørelse for hvordan teksten beskriver og karakteriserer i forhold til spørgsmålet
  • Afslutning: opsamling og afrunding.
Brug fokussætninger (topic sentences - se Læs også), en i hvert underafsnit, og formuler dine pointer i dit eget sprog.
Dokumenter din redegørelse med citater, men vælg dem omhyggeligt: sørg for kun at vælge centrale citater, som kan underbygge dine pointer!
Konkluder undervejs, og brug forbinderord til at holde sammen på teksten.
 
Picture
Skriv ikke et sammenhængende essay.
Brug ikke for mange citater — det må ikke blive til en citatmosaik
 

 
Hvad betyder opgaveformuleringerne?
Du skal være helt klar over hvad de skrivehandlinger som indgår i spørgsmålene, indebærer. Ord som summary/summarize, outline, comment og discuss har helt præcise betydninger i engelskfaglig sammenhæng.



 
Titel
Du skal ikke opfinde en titel. Din besvarelse hedder bare: Assignment B.

 
Delopgaverne
Du behøver heller ikke bekymre dig om overskrifter til delopgaverne. Giv dem blot deres nummer fra opgavehæftet.
Hvis du absolut vil give delopgaverne overskrifter, så giv dem overskrifter efter "pindene" i opgaven -- men husk nummeret alligevel!

I delopgave 1 skal du referere teksten på cirka 150 ord.


Picture
Indled referatet med en præsentation af teksten med titel og forfatter.
Referer altid i præsens (nutid). Præsens fungerer som referatmarkør.
Hold referatet inden for rammen: about 150 words betyder 150 ord +/- 10%. Du skal ikke regne med at kunne lave et godt referat meget under 150 ord, så hold dig mellem 150 og 165.
Picture
Brug ikke citater i referater.
Skriv ikke passager af fra teksten.
 
I delopgave 2 skal du fx gøre rede fx for synspunkter eller holdninger i teksterne. Her skal du:
  • huske at flette ind (med titel og forfatter) hvilken tekst du arbejder med
  • gøre rede for de synspunkter der gives udtryk for om emnet i alle teksterne.
  • finde og bruge citater der afspejler de centrale pointer, og angive eventuelle kilder, fx undersøgelser, som citeres
 
Picture
Byg afsnittet op efter denne skabelon:
  • Indledning: præsenter emnet  og eventuelt din(e) tekst(er) med kildeoplysninger
  • Hoveddel: Gør rede for de synspunkter eller holdninger til det fælles emne som kommer til udtryk i hver af teksterne, og dokumenter din redegørelse ved hjælp af citater fra teksten.
    • Tag teksterne en ad gangen:
      • Nævn teksten (og præsenter den hvis du ikke gjorde det i indledningen)
      • Gør rede for synspunkter/holdninger i den
      • Saml op og rund af
Du bør bruge diskursmarkører der angiver at det ikke handler om dine egne synspunkter og som fremhæver ligheder og forskelle, fx
  • according to the author, Mrs X writes, XY explains
  • similarly, likewise, in much the same manner
  • on the other hand, on the contrary, however, nevertheless
     
Picture
Undgå at klippe din besvarelse sammen af bidder fra teksten. (Du skal selv formulere dig!)
 
 
I delopgave 3 skal du kommentere på et forhold i teksten, fx forholdet mellem personer, en konflikt eller en bestemt persons rolle. Byg afsnittet op efter samme skabelon som til delopgave 2. Læs om skrivehandlinger hvis du er i tvivl om hvad opgaven kræver af dig.
 
I delopgave 4 skal du skrive et kort essay, hvori du diskuterer et givent emne med relation til teksten. Husk at en diskussion ikke bare handler om at fremsætte en mening, men om at argumentere og belyse emnet fra flere sider. Det vil være naturligt at du forbinder diskussionen med analyseteksten, fx ved at tage udgangspunkt i hovedpersonens situation, konflikten, temaet, slutningen, osv. Men du skal ikke skrive et lille essay om teksten – du skal videre til selve emnet.

Og husk at runde diskussionen af. Det skal aldrig se ud som om strømmen gik, eller du faldt ned fra stolen – rund af, så man kan se at du er færdig.


En vigtig del af denne opgave er at du kan ramme stillejet i essayet, som er lidt formelt. Her er altså ikke plads til slang og lav stil.


Picture
Byg teksten op med indledning – hoveddel – afslutning.
Brug diskursmarkører til at strukturere diskussionen, som fx
  • Strukturerende: first, second, third,next, finally, lastly
  • Tilføjende: moreover, in addition, furthermore, besides, equally, similarly
  • Forklarende:for example, for instance, e.g., in other words, however, nonetheless, nevertheless, in contrast, on the other hand
  • Opsamlende: so, therefore, as a result, because, thus
  • Argumenterende: but, on the contrary, however, nevertheless, on the one hand…on the other hand, in spite of
Sørg for at ramme stillejet
Hold dig inden for rammen (150-200 ord)
 
Picture
Undgå at skrive om dig selv eller nogen du kender

 

Generelt

Picture
Gør dig fortjent til at blive læst! Fang læserens opmærksomhed og antyd hvad det næste kommer til at handle om. På den måde styrker du også strukturen og opmærksomheden hos dig selv.
Picture
Opgaven handler ikke om dig! Undgå fokus på dig selv:
Undgå at referere til dig selv og dine egne meninger
Undgå metasprog, dvs. henvisninger til skriveprocessen. Du skal fx ikke skrive om at du sidder og skriver nu fordi du har fået til opgave at …

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Her får du vejledning i hvordan du kan skrive eksamensopgaven på B-niveau

Læs også

Delprøve 1
Skrivehandlinger i engelsk




Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os
.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til [email protected]