Skrivehandlinger i dansk
Oversigt over skrivehandlingerne
Sådan skriver du en redegørelse
Hvordan adskiller en redegørelse sig fra et referat?
Læs forlægget her: http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE2381593/afghanske-tolke-bliver-ladt-i-stikken/
Redegørelsesmarkører
I redegørelsen skal der jævnligt forekomme sproglige markeringer, der markerer distance. Det vil sige udtryk, der viser, at det er andres tanker/tekst, der gengives. Det kan være udtryk af typen "siger han", "hævder skribenten", "fremgår det af teksten" osv. Det er en god ide at understrege systematikken og ordenen i sin redegørelse ved en række sproglige formuleringer, der tydeliggør for læseren, hvad man er i gang med i de enkelte afsnit. Typiske udtryk er:
Formuleringerne signalerer to ting:
Hvad vil det sige at diskutere?
Diskussionens formål
Diskussionens indhold
Når du diskuterer noget i en danskfaglig sammenhæng, har du altid udgangspunkt i en redegørelse for en tekst. Det er vigtigt at
Sådan kan du komme i gang Begynd med at vælge et for-synspunkt og et imod-synspunkt — det ene vil være arbejdstekstens — og skriv både påstande og belæg ned. Her er fx to synspunkter på unges brug af elektroniske medier: For: Unge bliver dummere af at bruge de elektroniske medier (P)
Imod: Unge bliver dygtigere af at anvende elektroniske medier (P)
Find dernæst nogle konkrete eksempler som kan underbygge synspunkterne og gøre dem troværdige. Synpunkterne kan stamme fra:
Pas nu på … Husk at dine egne oplevelser har begrænset sandhedsværdi — du kan ikke nødvendigvis generalisere ud fra en oplevelse du har haft. Så vær din egen skarpeste kritiker! |
Her er forklaringer på nogle af de ord der optræder i opgaveformuleringerne, samt mere udførlige beskrivelser af hvad det vil sige at redegøre og at diskutere
Læs også |