Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Hf
  • Overblik
  • Skrivehjælp
    • Eksamensopgaven i dansk - oversigt
    • Skrivehandlinger i dansk
    • Flyums 5-punktsmetode
    • Skriv med Words punktopstilling
    • Checkliste til skriftlig dansk
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Dansk >
      • Den analyserende artikel
      • Den debatterende artikel
      • Tilladte hjælpemidler (dansk)
    • Matematik >
      • Eksempel på besvarelse i matematik
      • Fagrelevante værktøjer
      • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
    • Engelsk >
      • Eksamensopgaven i engelsk >
        • Engelsk B >
          • Delprøve 1
          • Delprøve 2
      • Skrivehandlinger i engelsk
      • Checkliste til skriftlig engelsk
    • Naturvidenskabelig Faggruppe (NF) >
      • NF evalueringsopgave /eksamensopgave
      • Journal NF
      • Rapport NF
      • Figurmateriale NF
      • Typeord NF
    • Kultur- og samfundsfag (KS) >
      • Synopsis til KS
      • Vejledning til eksamen i KS
    • Biologi
    • Idræt
    • Religion >
      • Skabelon
    • Samfundsfag >
      • Synopsis (Samf)
      • Tabelæsning (samf)
      • Formelsamling (Samf)
      • Samfundsfag i SSO
      • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag
  • HISTORIEOPGAVE
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SSO
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning >
        • Guldsætninger
      • Indholdsfortegnelse
      • Litteraturliste
      • Citater og henvisninger
      • Resume (SSO)
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Valg af fag
      • Vejledning
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • Værktøj
    • Wordvejledning
    • Computer til eksamen
    • Skrivehandlinger/spørgeord
  • Til toppen
  • Overskrifter og kapitler
  • Opgavens røde tråd

Opgavens røde tråd

Opgaver som SSO har en tendens til at have tre hoveddele (redegørende, analyserende og vurderende/diskuterende) - men dette er ikke et krav - man kan fx sagtens forestille sig flere analyserende spørgsmål, en kort redegørelse/begrebsafklaring senere i opgaven osv.. 

Derimod er det et krav, at opgaven indeholder en indledning, som indeholder din problemformulering, og din disposition for opgaven (som tager udgangspunkt i problemstillingerne), ligesom opgaven skal indeholde en konklusion, hvori du samler op på opgavens hoveddele, for at kunne svare på din problemformulering - det spørgsmål som har været styrende for opgaven. 
​
En opbygning kan altså være: 

Indholdsfortegnelse
1.0   Indledning
2.0   Første kapitel – redegørelse/begrebsafklaring
3.0   Andet kapitel – analyse 
4.0   Tredje kapitel – diskussion/vurdering
5.0   Konklusion
6.0   Litteraturliste 
7.0   Bilag


Det kan være rigtigt godt at bruge en kapitelinddeling som vist herover - og brug også gerne underafsnit/-overskrifter (ex 3.1 Personkarakteristik og miljø) til at skabe en god struktur i besvarelsen. 

.
Overskrifter og kapitler


Det er vigtigt at du giver afsnittene mere sigende overskrifter end redegørelse, analyse og diskussion. Beskriv i kort form, hvad det er vi som læsere kan forvente at finde i afsnittet. Snak evt. med din lærer/vejleder om hvordan du kan  
Picture
Eksempel på overskrifter med kapitelinddelinger

.
Den røde tråd

Den røde tråd skaber du ved, at du at hvert afsnit relateres til opgavens overordnede ramme – problemformuleringen. Dette gør du bedst ved at skrive afsnit, hvori du argumenterer for, hvordan dine afsnit/delkonklusioner hænger sammenmed opgavens overordnede ramme. 

Indledning
Du skal i din indledning lave en disposition for opgaven, hvori du beskriver sammenhængen mellem opgavens problemstillinger og den overordnede problemformulering (må ikke bare blive en gengivelse af opgavens problemstillinger – du skal kort forklare sammenhængen imellem disse). 

Opgavens enkelte dele/kapitler
Du bør i indledningen af alle opgavens kapitler lave korte overgange, hvori du angiver hvad formålet med afsnittet er (i forhold til opgavens problemformulering), og i afslutningen af alle afsnit lave korte opsamlinger/delkonklusioner på, hvad du i afsnittet er nået frem til. 

Opgavens konklusion
Du skal i konklusionen fokusere på at besvare din problemformulering, og ikke ’bare’ gengive hvilke afsnit du har skrevet. I konklusionen skal du altså besvare det spørgsmål der har været styrende for din opgave, og opgavens enkelte kapitler/dele er altså dokumentationen og argumentationen for, at dit svar er gyldigt, velbegrundet og velunderbygget.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om, hvordan du skaber rød tråd og sammenhæng i dit projekt. 

Læs også

  • Sprog og opsætning
  • Problemformulering og problemstillinger
  • Argumentation og dokumentation


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os
.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til [email protected]