Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Hf
  • Overblik
  • Skrivehjælp
    • Eksamensopgaven i dansk - oversigt
    • Skrivehandlinger i dansk
    • Flyums 5-punktsmetode
    • Skriv med Words punktopstilling
    • Checkliste til skriftlig dansk
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Dansk >
      • Den analyserende artikel
      • Den debatterende artikel
      • Tilladte hjælpemidler (dansk)
    • Matematik >
      • Eksempel på besvarelse i matematik
      • Fagrelevante værktøjer
      • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
    • Engelsk >
      • Eksamensopgaven i engelsk >
        • Engelsk B >
          • Delprøve 1
          • Delprøve 2
      • Skrivehandlinger i engelsk
      • Checkliste til skriftlig engelsk
    • Naturvidenskabelig Faggruppe (NF) >
      • NF evalueringsopgave /eksamensopgave
      • Journal NF
      • Rapport NF
      • Figurmateriale NF
      • Typeord NF
    • Kultur- og samfundsfag (KS) >
      • Synopsis til KS
      • Vejledning til eksamen i KS
    • Biologi
    • Idræt
    • Religion >
      • Skabelon
    • Samfundsfag >
      • Synopsis (Samf)
      • Tabelæsning (samf)
      • Formelsamling (Samf)
      • Samfundsfag i SSO
      • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag
  • HISTORIEOPGAVE
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SSO
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning >
        • Guldsætninger
      • Indholdsfortegnelse
      • Litteraturliste
      • Citater og henvisninger
      • Resume (SSO)
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Valg af fag
      • Vejledning
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • Værktøj
    • Wordvejledning
    • Computer til eksamen
    • Skrivehandlinger/spørgeord

Tabellæsning (samf)

a. Hvilken type tal: 
Absolutte tal, procenttal, indekstal.
b. Hvis det er absolutte tal: 
Du kan skabe overblik gennem forskellige beregninger (ofte procenttal).
c. Hvis det er procenttal: 
Foretages fordelingen vandret eller lodret (undersøg om der står 100% yderst til højre eller øverst/nederst i tabellen).
d. Forskellen mellem procent og procentpoint
Det er vigtigt at kende forskellen mellem procent og procentpoint for ikke at lave fejlslutninger, når en tabel læses. 
Når vi udtaler os om procentpoint ønsker vi at udtrykke forskelle mellem to procenttal.  
Dette kan vi ikke udtrykke i procent. Procentpoint udregnes som ændringen mellem to procenttal.
e. Hvis det er indekstal: 
Undersøg hvilket år der er udgangspunkt for beregningen. Indekstallet angiver den procentvise ændring i forhold til udgangsåret. Hvis du vil vide noget om ændringen fra et år til det næste inde i talrækken må du til at regne.
f. Du skal aldrig gengive alle tal
Du skal aldrig gengive alle tal fra tabellen, men kun de tal der er interessante i forhold til det spørgsmål, du skal belyse.
g. Hvad du kan læse ud af tabellen
Du skal i ord viderebringe, hvad du kan læse ud af tabellen, og underbygge dette med enkelte henvisninger til tabellen – altså ikke alle tal fra den linje eller kolonne du tager udgangspunkt i.
h. Du skal ikke ”digte”
Du skal ikke ”digte” om mulige forklaringer på de tendenser du har aflæst.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde nogle grundlæggende spørgsmål, du bør overveje når du skal læse en tabel. 

Læs også

  • Formelsamling


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os
.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til [email protected]