Vejledning til fællesfaglig eksamen i KS
Afviklingen af fællesfaglig eksamen i KS
Grupper/eksamensenheder skal være valgt i oktober. I må max. være 3 i grupperne.
De præcise datoer og tidspunkter for trækning, skrivedage, vejledning og aflevering af synopsis vil fremgå i løbet af november måned. Synopsis = adgang til eksamen
Ved eksamensbordet
Eksamen: 30 minutter individuel eksamen, heraf ca. 6-8 minutter afsat til din præsentation. Hefter stiller eksaminator og censor uddybende/afklarende spørgsmål, hvorefter der lægges op til en faglig dialog med udgangspunkt i din synopsis. Det er selvfølgelig vigtigt at have en god synopsis at tage udgangspunkt i. Hvis du forsøger at leve op til de krav der er formuleret i synopsisskabelonen, vil du være godt på vej i forhold til de kriterier du bliver bedømt efter. Du skal dog være opmærksom på at karakteren alene gives på baggrund af den mundtlige præstation. En god synopsis gør det altså ikke alene, men den hjælper godt på vej. Den kan også bruges af eksaminator, hvis du skal hjælpes lidt i gang undervejs. Alle tre faglærere er til stede ved eksaminationen sammen med en censor. Et af bedømmelseskriterierne er evnen til at kunne disponere og strukturere fremlæggelsen. Det anbefales derfor at du øver dig på at nå det inden for de 6-8 minutter. Hvis det er svært at nå, så må der tages nogle valg om hvad der er det mest væsentlige – og det skal helst gøres før du sidder ved eksamensbordet. Du behøver ikke slavisk at gennemgå alt hvad der står i synopsen. Eksaminator og censor har læst den på forhånd. (Det er vigtigt at vise evne til at arbejde på alle tre taksonomiske niveauer, så pas på at redegørelsen ikke kommer til at fylde for meget. Så skær redegørelsen ind til benet og brug tid på analyse/diskussion og perspektivering). Det er vigtigt at kunne tale frit, uden hele tiden at have blikket i papirerne. Bedømmelseskriterier KS-eksamen
Nedenstående kriterier er udstedt af undervisningsministeriet for KS-eksamen (link) 4.3. Bedømmelseskriterier Bedømmelsen ved den interne flerfaglige prøve er en vurdering af, i hvilken grad elevens præstation opfylder de faglige mål, som angivet i punkt 2.1. Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering af elevens mundtlige præstation. 2.1. Faglige mål Indhold Eleverne skal kunne: ̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande ̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof ̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger ̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng ̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur ̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier ̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen ̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning ̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data. Metode Eleverne skal kunne: ̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale ̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse ̶ formidle faglige sammenhænge |
På denne side kan du finde gode råd og vink til, hvordan eksamen i KS bliver afviklet, og hvordan du klarer dig bedst muligt igennem.
Læs også |