Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Hf
  • Overblik
  • Skrivehjælp
    • Eksamensopgaven i dansk - oversigt
    • Skrivehandlinger i dansk
    • Flyums 5-punktsmetode
    • Skriv med Words punktopstilling
    • Checkliste til skriftlig dansk
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Dansk >
      • Den analyserende artikel
      • Den debatterende artikel
      • Tilladte hjælpemidler (dansk)
    • Matematik >
      • Eksempel på besvarelse i matematik
      • Fagrelevante værktøjer
      • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
    • Engelsk >
      • Eksamensopgaven i engelsk >
        • Engelsk B >
          • Delprøve 1
          • Delprøve 2
      • Skrivehandlinger i engelsk
      • Checkliste til skriftlig engelsk
    • Naturvidenskabelig Faggruppe (NF) >
      • NF evalueringsopgave /eksamensopgave
      • Journal NF
      • Rapport NF
      • Figurmateriale NF
      • Typeord NF
    • Kultur- og samfundsfag (KS) >
      • Synopsis til KS
      • Vejledning til eksamen i KS
    • Biologi
    • Idræt
    • Religion >
      • Skabelon
    • Samfundsfag >
      • Synopsis (Samf)
      • Tabelæsning (samf)
      • Formelsamling (Samf)
      • Samfundsfag i SSO
      • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag
  • HISTORIEOPGAVE
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SSO
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning >
        • Guldsætninger
      • Indholdsfortegnelse
      • Litteraturliste
      • Citater og henvisninger
      • Resume (SSO)
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Valg af fag
      • Vejledning
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • Værktøj
    • Wordvejledning
    • Computer til eksamen
    • Skrivehandlinger/spørgeord
  • Til toppen
  • Synopsisens dele
  • Problem-formulering og problemstillinger
  • Eksempel på problemstillinger
  • Husk

Synopsis - samf-eksamen B-niveau

Den mundtlige eksamen i samfundsfag på B- og A-niveau, tager udgangspunkt i en synopsis, som eleven selv har lavet og medbringer til eksaminationen.
Eleven giver lærer og censor et eksemplar hver (også af sit selvfundne materiale) og fremlægger sin synopsis (ca. 10 min), hvorefter læreren begynder at spørge ind.

Du kan downloade en synopsisskabelon her: 
synopsisskabelon_samfundsfag_b-a.docx
File Size: 12 kb
File Type: docx
Download File


 
Synopsisens dele

  • Forside: opgavens titel, dit navn og hold
  • Indledning (ikke altafgørende): Der tages udgangspunkt i nogle bredere sammenhænge, der viser emnets relevans og naturligt vil føre hen til en afgrænsning i form af en problemformulering
  • Problemformulering
  • Problemstillinger (underspørgsmål), der inddeles i taksonomiske niveauer: redegørende, undersøgende og diskuterende
  • Brødtekst – selve besvarelsen af problemstillingerne (underspørgsmålene) et efter et. (Gerne på punktform)
  • Konklusion – en samlet besvarelse af den overordnede problemformulering
  • Litteraturliste
  • Selvfundet materiale 

 
Problemformuleringen og problemstillinger

Problemformuleringen
Et spørgsmål – helst HV-spørgsmål, der bygger på en undren

Problemstillinger
Er inddelt i taksonomiske niveauer (behøver ikke starte med ”redegør”, ”undersøg” og ”diskuter” – må gerne bare være et hv-spørgsmål). 

Taksonomiske niveauer
En redegørelse er en fokuseret udlægning af de vigtigste pointer, sammenhænge og konklusioner i et materiale (et bilag) eller en teori (som typisk ikke er med som bilag, men som det forventes at man kender fra undervisningen). I en redegørelse skal man være loyal over for materialet. Man skal altså ikke begynde at forklare eller diskutere det, men gengive de vigtigste pointer. Nøgleordet er HVAD. Hvad står der i materialet?/ Hvad siger teorien om x?

En undersøgelse er en forklaring på noget. Nøgleordet er HVORFOR, og det handler om at finde årsager til, hvorfor tingene er som de er. I en undersøgelse skal man bruge sin faglige viden fra undervisningen (trække på pensum). Selvom man bliver bedt om at tage udgangspunkt i et eller flere bilag, skal man altså også inddrage sin viden fra undervisningen. En særlig form for undersøgelse er sammenligningen. Her er det vigtigt, at man sammenligner præcis det, man bliver bedt om, og gør det systematisk.

En diskussion er en argumentation for og imod et eller flere synspunkter/løsninger. En god diskussion er velargumenteret og veldokumenteret. Dvs. at den bygger på teoretiske eller empiriske belæg (dvs. enten teorier fra undervisningen eller generel viden, fx det som bilagene viser).  I diskussionen skal man inddrage viden fra undervisningen. Det er godt at starte sin diskussion med at kridte banen op: hvad er problemet/uenigheden, før man går i gang med at diskutere. Nøgleordet er typisk HVORDAN og vil ofte handle om fx løsninger på emnets problemstilling: "Hvordan kan man løse x problem".

 
Eksempler på problemstillinger

Eksempler med EU:
  1. Redegøre for EU’s institutioner/integrationsproces/ beslutningsproces
  2. Undersøge deltagelsesdemokratiet i EU/ Undersøge EU’s demokratiske legitimitet/opbakningen til EU i forskellige lande
  3. Diskutere hvordan EU’s demokrati kan styrkes.
  1. Redegøre for de aktuelle økonomiske problemer i EU.
  2. Undersøge forskellige holdninger til EU’s finanspagt.
  3. Diskutere om finanspagten vil kunne sikre økonomisk fremgang i EU.
Eksempler med velfærdsstaten
  1. Redegøre for sammensætningen af den offentlige sektors indtægter og udgifter.
  2. Forklare centrale udfordringer for den danske velfærdsstat.
  3. Vurdere forskellige løsningsforslag til en sikring af en fremtidig velfærdsstat i Danmark.
  1. Redegøre for regeringens X-reform
  2. Undersøge hvilke problemer den danske velfærdsstat står over for, og hvordan forskellige reformer vil kunne løse problemerne.
  3. Diskutere om de foreslårede løsninger på Danmarks økonomiske problemer vil bevæge Danmark væk fra den universelle velfærdsmodel.

 
Husk

  • Husk at inddrage bilagsmaterialet direkte, fx citater/nedslag i tabeller (sig gerne ”hovedpåstanden er…”, ”argumenterne er…”)
  • Husk at inddrage og anvende TEORIER OG BEGREBER!!!
  • Husk at inddrage jeres selvfundne empiri!
  • Husk at selvom i evt. arbejder sammen i eksamensgrupper, er du selv ansvarlig for hvad DU afleverer. Dvs. at det du skriver i din synopsis, er det DU vil fremlægge til eksamen. 
  • Husk at synopsis er ekstemporal-tekst for eksaminator/censor - at de ikke har læst hverken din synopsis eller dit selvfundne bilagsmateriale. Hjælp ved at gøre synopsis så struktureret som muligt. Brug punktopstilling, fremhæv centrale dele af bilagsmaterialet m.v.. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om, hvordan du bedst laver en synopsis til eksamen i samfundsfag B-niveau. 


Læs også

  • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os
.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til [email protected]