Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Hf
  • Overblik
  • Skrivehjælp
    • Eksamensopgaven i dansk - oversigt
    • Skrivehandlinger i dansk
    • Flyums 5-punktsmetode
    • Skriv med Words punktopstilling
    • Checkliste til skriftlig dansk
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Dansk >
      • Den analyserende artikel
      • Den debatterende artikel
      • Tilladte hjælpemidler (dansk)
    • Matematik >
      • Eksempel på besvarelse i matematik
      • Fagrelevante værktøjer
      • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
    • Engelsk >
      • Eksamensopgaven i engelsk >
        • Engelsk B >
          • Delprøve 1
          • Delprøve 2
      • Skrivehandlinger i engelsk
      • Checkliste til skriftlig engelsk
    • Naturvidenskabelig Faggruppe (NF) >
      • NF evalueringsopgave /eksamensopgave
      • Journal NF
      • Rapport NF
      • Figurmateriale NF
      • Typeord NF
    • Kultur- og samfundsfag (KS) >
      • Synopsis til KS
      • Vejledning til eksamen i KS
    • Biologi
    • Idræt
    • Religion >
      • Skabelon
    • Samfundsfag >
      • Synopsis (Samf)
      • Tabelæsning (samf)
      • Formelsamling (Samf)
      • Samfundsfag i SSO
      • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag
  • HISTORIEOPGAVE
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SSO
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning >
        • Guldsætninger
      • Indholdsfortegnelse
      • Litteraturliste
      • Citater og henvisninger
      • Resume (SSO)
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Valg af fag
      • Vejledning
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • Værktøj
    • Wordvejledning
    • Computer til eksamen
    • Skrivehandlinger/spørgeord
  • Til toppen
  • Evalueringsopgaven
    • Omfang
    • Udarbejdelse
    • Indhold
  • Eksempel på besvarelse
  • Oversigt over opgave

Evaluerings- og eksamensopgave

Eksamen i den naturvidenskabelige faggruppe består af to mundtlige prøver, en intern fællesfaglig prøve og en ekstern enkel faglig prøve. Den interne mundlig prøve forgår sidst på skoleåret og her vil du blive eksamineret i din eksamensopgave med tilstedeværelse af dine tre NF-lærere samt en intern censor. Der gives en karakter til hver prøve og tilsammen tæller de 1,5 karakter på dit eksamensbevis. Den ekstern prøve foregår i læseferien.
Her kan du finde informationer om selve eksamensopgaven.

 
Evalueringsopgaven 

Opgaven skal laves ud fra en problemformulering, som dine lærere udleverer til dig. Du starter med at udvælge én af de udleverede problemformuleringer, som du skal belyse ud fra alle tre fag.
 
Omfang
  • Opgaven skal fylde højest 5 sider inklusiv bilag.
  • Husk at vedlægge bilagene, da opgaven og bilag skal sendes til censor.
  • Bilag kan være data, tabeller, diagrammer, kort, atlas, kurver, reaktionsskemaer, modeller, figurer osv.
 
Udarbejdelse
  1. Opgaven skal udarbejdes i grupper af max 4 personer eller individuelt.
  2. Hver kursist skal aflevere en besvarelse. Man kan ikke komme til mundtlig eksamen, hvis ikke opgaven er afleveret rettidigt.
  3. Er besvarelsen udarbejdet i en gruppe, skal navnet på alle gruppemedlemmer fremgå af den enkelte kursists besvarelse.
  4. Hver kursist skal kunne gøre rede for alle dele af opgaven
  5. Lærerne skal ikke rette og tilbagelevere din opgave, men vil komme med gode råd til, hvordan du kan forbedre opgavens faglige indhold.
  6. Opgaven afleveres i 5 eksemplarer på kontoret.
  7. Du må gerne rette i opgaven eller uddybe dine problemstillinger, efter at den er blevet sendt til censor og blot gøre opmærksom på dette til eksaminationen. Men vær opmærksom på at give censor et godt indtryk, når denne modtager din opgave!
 
Indhold
Opgaven kan kaldes en ”udvidet begrundet disposition”. Det vil sige, at du ikke skal skrive en sammenhængende besvarelse, som når du har afleveret rapporter, men mere en oversigt, du kan bruge som hjælp til eksamen. Det vil sige at en udvidet begrundet disposition præciserer i kort form, hvad din opgave går ud på.

Opgaven skal indeholde følgende:
  1. Ud fra en problemformulering skal du stille dig selv nogle spørgsmål (problemstillinger), som du ønsker at besvare i opgaven. Problemstillingerne skal dække alle tre fag.
  2. Du skal kort gøre rede for, hvordan du til eksamen vil besvare de stillede spørgsmål.
  3. Du skal uddybe besvarelsen ved hjælp af bilag.
  4. Du skal til sidst lave en samlet konklusion, hvor du ridser de vigtigste pointer/konklusioner op.
  5. Der skal være bilag fra alle tre fag. Det kan være data, kurver, diagrammer, kort, atlas, reaktionsskemaer, modeller, tabeller m.m.
  6. Du skal angive kilder, når din opgave indeholder citater, figurer eller tabeller.

 
Eksempel på besvarelse 
Problemformulering:  Hvilke problemer kan forbindes med sukkerproduktion og sukkerforbrug?

Problemstillinger – er de spørgsmål du stiller for at kunne besvare problem-formuleringen
1. Hvad er sukker og hvordan er sukkermolekylet opbygget?
2. Hvor produceres sukker og hvorfor er forbruget af roesukker så stort i forhold til rørsukker, som både er sundere og billigere at producere?
3. Hvilke konsekvenser er afledt af stort sukkerforbrug?

1. Hvad er sukker og hvordan er sukkermolekylet opbygget?
Her kan du komme ind på hvordan kulhydrater og dermed sukkermolekylet er opbygget, hvilke atomer, hvad kendertegner dem. Det kan også være en god ide at henvis til en figur som viser et sukkermolekyle. 

2. Hvor produceres sukker og hvorfor er forbruget af roesukker så stort i forhold til rørsukker, som både er sundere og billigere at producere?
Redegør for hvor sukkerproduktionen foregår samt forklar hvorfor den befinder sig hvor den gør. Indsæt evt. en figur som viser sukkerforbruget i verden og en som viser hvor de forskellige typer sukker bliver produceret

3. Hvilke konsekvenser er afledt af stort sukkerforbrug?
Her kan du forklare hvad vi bruger sukker til i kroppen og hvorfor vi har brug for det. Redegør for hvad der sker hvis vi indtager for meget sukker og efterfølgende forklar hvordan det kan være. Her ville det evt. være relevant at anvende en figurer som viser respiration ligningen, energibalancen, BMI

Konklusion 
Du skal afslutte med en samlet konklusion, hvor du ridser de vigtigste pointer/konklusioner op.

Kilder 
Du skal her angive hvilke kilder du har anvendt til din opgave

 
Oversigt over opgaven

Eksempel på hvordan du bedst opstiller opgaven:
Afsnit
Uddybning
ca. sidetal

Forside 
Den får du udleveret af din NF-lærer. Her står: Titel på emnet, navn og klasse. Hvis du har skrevet opgaven sammen med nogle fra klassen vil deres navne også stå der.


Indledning
Du kan evt. skrive en kort og god indledning, der leder fra det overordnede emne til din tværfaglige undersøgelse.

​Når læseren har læst din indledning, skal han forstå, hvorfor dit fokus er relevant inden for det overordnede emne. Det er i dette afsnit, at du skal fange læserens interesse. Her er det vigtigt, at du husker litteraturhenvisninger i hele opgaven
Max ca. 1/3

Problemformulering
Her skriver du din udvalgte problemformulering

Problemstillinger
Problemstillinger er de underspørgsmål, der er nødvendige at undersøge for at besvare problemformuleringen.

Det er vigtigt, at du sikrer, at alle tre fag er i spil.

Lav evt. 2-4 underspørgsmål inden for hvert fag.

Underspørgsmålene må gerne går på tværs af fagene

​Hvis du skal bruge viden fra dine tre fag til at besvare dine problemstillinger er kravet om lige inddragelse af alle tre fag opfyldt.

ca. 1/3 side

Delkonklusioner på arbejdet med de enkelte problem-stillinger

Her konkluderer du på de underspørgsmål (=problemstillinger), du har formuleret som del af din problemformulering.

Her er det vigtigt, at du husker litteraturhenvisninger i teksten.


ca. 2-3 sider

Konklusion
Den overordnede konklusion skal sammenfatte resultatet af din samlede undersøgelse og svare på problemformuleringens hovedspørgsmål. Herudover forventes, at du giver ideer til, hvordan undersøgelsen kunne udbygges.
ca. ½ side

Litteraturliste 
Litteraturliste, hvor du angiver anvendt materiale.

Her anføres - i alfabetisk orden - den litteratur, som er anvendt til udarbejdelse af opgaven, med angivelse af forfatter efternavn, fornavn, bogens titel, forlag og udgivelsesår - altså således:

Sanden, Elsebeth m.fl. ”Alverdens Geografi” , Geografforlaget 2005.
Internetadresser anføres med den fulde sti til de anvendte sider:
http://www.census.gov/prod/2004pubs/wp02-1.pdf
Avisartikler angives på følgende måde: Avis – dato- overskrift - forfatter - Berlingske Tidende 27.nov 2005, ”Folket vi lader dø” af Line Holm Nielsen
Ingen begrænsning

Bilag
Centrale artikler, tekstuddrag, grafer, modeller, figurer mm., som du har anvendt direkte, vedlægges som bilag.


Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde information om evalueringsopgaven i NF. 

Læs også

  • Typeord i NF


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os
.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til [email protected]