Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Hf
  • Overblik
  • Skrivehjælp
    • Eksamensopgaven i dansk - oversigt
    • Skrivehandlinger i dansk
    • Flyums 5-punktsmetode
    • Skriv med Words punktopstilling
    • Checkliste til skriftlig dansk
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Dansk >
      • Den analyserende artikel
      • Den debatterende artikel
      • Tilladte hjælpemidler (dansk)
    • Matematik >
      • Eksempel på besvarelse i matematik
      • Fagrelevante værktøjer
      • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
    • Engelsk >
      • Eksamensopgaven i engelsk >
        • Engelsk B >
          • Delprøve 1
          • Delprøve 2
      • Skrivehandlinger i engelsk
      • Checkliste til skriftlig engelsk
    • Naturvidenskabelig Faggruppe (NF) >
      • NF evalueringsopgave /eksamensopgave
      • Journal NF
      • Rapport NF
      • Figurmateriale NF
      • Typeord NF
    • Kultur- og samfundsfag (KS) >
      • Synopsis til KS
      • Vejledning til eksamen i KS
    • Biologi
    • Idræt
    • Religion >
      • Skabelon
    • Samfundsfag >
      • Synopsis (Samf)
      • Tabelæsning (samf)
      • Formelsamling (Samf)
      • Samfundsfag i SSO
      • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag
  • HISTORIEOPGAVE
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SSO
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning >
        • Guldsætninger
      • Indholdsfortegnelse
      • Litteraturliste
      • Citater og henvisninger
      • Resume (SSO)
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Valg af fag
      • Vejledning
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • Værktøj
    • Wordvejledning
    • Computer til eksamen
    • Skrivehandlinger/spørgeord
  • Til toppen
  • Opbygning
  • Omfang
  • Forarbejde
  • Titel
  • Indledning
  • Analyse
  • Fortolkning og vurdering
  • Perspektivering
  • Afrunding

Den analyserende artikel

Om den analyserende artikel

Når du skriver en analyserende artikel, skal du analysere og fortolke en tekst og formidle din tekstforståelse klart for en læser, der ikke kender teksten. Din rolle er at undersøge et eller flere aspekter i teksten og forklare din læser, hvad der står i teksten, og hvordan teksten – også dét, der gemmer sig mellem linjerne – skal forstås. Som led i din ’åbning’ af teksten skal du gøre brug af relevante analytiske begreber og din viden om emnet.
 
Til en opgave vil der typiske høre en eller flere tekster. Som regel vil det være enten skrevne tekster eller levende billeder, men kan også være andre modaliteter, fx klip fra radioen eller hybrider fra nettet.
 Den skrevne tekst kan fx være
  • En novelle
  • Et eller flere digte
  • Et kortere drama (enakter)
  • En avisartikel (fx reportage)
  • En tale
 
De levende billeder kan fx være
  • Dokumentarfilm
  • Nyhedsindslag
  • Reklame- og kampagnefilm
  • En eller flere valgvideoer
 
Opgaven skal indeholde:
  • En analyse og fortolkning af en tekst. Du kan vælge mellem en skrevet tekst og levende billeder
  • En undersøgende og vinklet tilgang til din tekstanalyse. Opgaveformuleringen giver dig altid et eller flere fokuspunkter og opridser i punkter, hvad din opgave skal indeholde; det er oplagt at bruge de(t) udmeldt(e) fokuspunkt(er) som vinkel.
 
Desuden vil du som regel blive bedt om at lave enten en perspektivering eller en vurdering

  • Perspektiveringen knytter sig typisk til analysen af litterære tekster; når du perspektiverer, skal du sætte teksten ind i en større sammenhæng – det kan fx være en litteraturhistorisk, tematisk eller genremæssig sammenhæng. Det kan også være en sammenligning med en anden tekst
  • Vurdering knytter sig typisk til tekster, der udtrykker et budskab og ønsker at opnå noget, fx kampagnefilm, reklamer og taler; du skal med afsæt i din analyse undersøge og vurdere, i hvilket omfang teksten rammer sin modtagergruppe og trænger igennem med sit budskab. 
 
I den analyserende artikel skal du vise, at du kan…
                                      
  • … lave en god, præcis og dybdegående analyse, hvor du undersøger det, opgaven beder dig om at undersøge; det er derfor vigtigt, at du tager dig god tid at læse, forstå og åbne tekstmaterialet samt disponere dine iagttagelser, før du begynder at skrive
  • … formidle din undersøgelse af teksten klart, vinklet og sammenhængende. Tænk på, at din analyse skal føre frem til en samlet fortolkning og perspektivering eller vurdering, alt efter hvad opgaven kræver
  • … vise blik for tekstens hvad, hvordan og hvorfor
  • … gå helt tæt på teksten og citere centrale passager og hæve dig over dine tekstnedslag vha. relevante analysebegreber. Når du analyserer filmklip, kan det være en god idé at underbygge med skærmklip som supplement til dine citater.
    Når du slår ned på noget i teksten, skal du huske at forklare og udlægge det for din læser

Ovenstående afsnit er skrevet af Nicolai Rekve Eriksen, og er bragt på denne side med hans accept. 

 
Opbygning
Den analyserende artikel bør indeholde 5 hovedafsnit – som du godt kan underinddele for fremstillingens skyld, men læseren skal have en klar fornemmelse for hvornår du bevæger dig fra hovedafsnit til hovedafsnit. Det betyder ikke at du skal lave underrubrikker, men du kan sagtens lave et ekstra linjeskift mellem hovedafsnittene hvis du synes det tydeliggør strukturen.
​Afsnit
​Indhold

Indledning
Skriv din ind på emnet og præsenter materialet, så både ud og læseren kommer i gang - og i samme retning!
Analyse
Danskfaglig analyse, dvs. med anvendelse af faglige begreber. Analysen skal udfolde den vikling som indledningen har lagt, og det fokus som selve opgaveteksten har formuleret. 
Husk at dokumentere i form af tekstnedslag (henvisninger/citater)
Fortolkning og vurdering
Her præsenterer du dit samlede bud på en forståelse af materialet med udgangspunkt i din analyse. 
​Husk at du skal dække opgaveformuleringens krav til analysen (dvs. dens analytiske fokus). ​
Perspektivering
Perspektiver i overensstemmelse med opgaveformuleringen, dvs. fx til genre eller periode. ​
Afrunding
​Du skal i mål, og det skal læseren også. Rund artiklen af i forhold til indledningen og det oplæg du gav der. Afrundingen kan evt. være en del af perspektiveringsafsnittet

 
​Omfang
  • Du forventes at skrive 3-4 sider. Hvis vi tager udgangspunkt i 4 sider, kan hovedafsnittene fx fordeles således: 
Picture
De stiplede linjer i grafikken angiver at grænserne er flydende og selvfølgelig bør indrettes efter indholdet. Grafikken er rent vejledende. Husk at du ikke skal lave overskrifter til afsnittene!

 
Forarbejdet
Inden du skriver skal du planlægge din skrivning så du ved hvad du vil med de enkelte afsnit.

På den måde sikrer du dig en rød tråd gennem besvarelsen. Samtidig vil det gå meget hurtigere at skrive selve opgaven, fordi du ved hvad der skal stå hvor, og hvilke pointer du vil skrive dig frem til i de enkelte afsnit.

Du kan downloade et skema til forarbejdet i kolonnen til højre. Det kan du begynde skrivearbejdet i.

Start med at læse venstre side i skemaet, og skriv stikord til hvad en form- og indholdsanalyse kan indeholde. Udfyld derefter højre-siden (Du behøver ikke nødvendigvis tage punkterne i rækkefølge).​

 
Titel
Titlen skaber det første indtryk hos læseren. En sjusket udført eller ligegyldig titel stemmer forventningerne lavt.
Picture
Brug opgavens titel på din artikel. Det vil som regel betyde at den får samme titel som din primærtekst -- skriv den korrekt af.
Skriv titlen med stort begyndelsesbogstav og uden punktum.
Picture
Undgå stave- og sjuskefejl! Overalt!

 
Indledning
​
Gør dig fortjent til at blive læst! Fang læserens opmærksomhed og antyd hvad dit fokus vil være i analysen og fortolkningen. På den måde styrker du strukturen og opmærksomheden, ikke kun hos læseren, men også hos dig selv.
Her præsenterer du din vinkling på den tekst der danner udgangspunkt for dit analysearbejde, og du gør stoffet vedkommende for din læser inden du runder af med at introducere analyseteksten med titel,  forfatternavn og udgivelsesdata.
Picture
Skriv gerne en tragtindledning (hvor du starter bredt og snævrer ind mod emnet)
Tag udgangspunkt i en almen erfaring som er repræsenteret i materialet
Tag udgangspunkt i et citat fra materialet
Tag udgangspunkt i tekstens genre
Tag udgangspunkt i tekstens periode
Start med et retorisk spørgsmål
Picture
​Undgå at referere materialet
Undgå at referere til dig selv og dine egne meninger
Undgå metasprog, dvs. henvisninger til skriveprocessen. Du skal fx ikke skrive om at du sidder og skriver nu fordi du har fået til opgave at …
Undgå klicheer
Opgaven handler ikke om dig! Undgå fokus på dig selv
Picture
Eksempel på tragtindledning
Picture
Eksempel på indledning med udgangspunkt i et citat

 
Analyse
Analysens opgave er at fremdrage de virkemidler i materialet som fører frem til den endelige fortolkning eller vurdering. Derfor kommer analysen typisk ind på størrelser som komposition, sprog, tid og sted, fortæller, synsvinkel, fremstillingsform, personkarakteristik, og dermed kommer analysen til at kvalificere og underbygge fortolkningen eller vurderingen.
Du skal gå ud fra at læseren ikke kender materialet, så du bør indlede analysen med en ganske kort indføring i den, et resume, men ikke et referat.
Det vil være en dårlig ide at gennemgå alle elementer i en analysemodel — vælg i stedet de vigtigste, dvs. de mest relevante ud, og arbejd grundigt med dem. Og dokumenter de vigtigste pointer med et par velvalgte og skarpt tilskårne citater.
Picture
Slå ned på de elementer i analysen som er centrale for din fortolkning eller vurdering.
Vælg (nogle få) centrale citater som dokumentation.
Brug henvisninger ved citaterne.
Picture
Undgå at referere teksten.
Undgå citatmosaik.
Undgå ophobninger af detaljer — du skal turde skære ind til det vigtigste.
Picture
Eksempel på indledende resume

 
Fortolkning eller vurdering
Fortolkningen er kronen på værket i analysen. Her samler du dine analyseresultater til en kvalificeret og begrundet forståelse af tekstens udsagn. Her vover du at give et bud på hvad forfatteren har villet vise — eller i hvert fald på hvad teksten synes at sige. Her vil du også kunne sige noget om hvilke værdier teksten afspejler, eller ligefrem gør sig til talsmand for.
Din fortolkning skulle gerne rime med det oplæg (den fortolkningshypotese) du har formuleret eller bare antydet i indledningen. Hvis ikke, må du skrive indledningen om.

Formålet med en vurdering er på baggrund af en analyse og fortolkning at foretage en faglig afvejning.
Det kan fx være at vurdere, hvem der er modtagere af en bestemt reklame. Eller det kan være at
vurdere, hvilken betydning en dokumentars filmiske virkemidler har for fremstillingen af et bestemt
emne. En vurdering vil derfor også som oftest være på baggrund af både en analyse og fortolkning,
fordi der skal være et grundigt fagligt udgangspunkt at vurdere på. Både for afsenderen selv og for
modtageren. ​
Picture
Sørg for at din fortolkning fremstår som en (logisk) konsekvens af hvad du har fundet under analysen.
Picture
​Undgå at kaste dig ud i noget du ikke har belæg for i analysen.

 
Perspektivering
Picture
Start afsnittet med en fokussætning, som fx:
  • Den samme problematik ser vi hos en forfatter som …
  • Ligesom andre moderne noveller adskiller denne sig fra den klassiske …
  • Også i slutningen af 1800-tallet interesserede man sig for …
Sørg for at din perspektivering giver mening: forklar den.
Picture
​Undgå blot at nævne — der skal forklaringer til.

 
Afrunding
Afrundingen kan være sidste del af perspektiveringen. Den skal blot følge læseren til dørs, markere at nu er du færdig, og artiklen er slut. Det kan du fx gøre ved at opsummere hvad du fandt ud af, eller ved at vende tilbage til dit fokus i indledningen. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Her får du en kortfattet, skematisk oversigt over den analyserende artikel med vejledende angivelser af omfang

Læs også

  • ​Eksampensopgaven i dansk - oversigt
  • ​Den debatterende artikel
  • ​Skrivehandlinger

Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os
.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til [email protected]