Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Hf
  • Overblik
  • Skrivehjælp
    • Eksamensopgaven i dansk - oversigt
    • Skrivehandlinger i dansk
    • Flyums 5-punktsmetode
    • Skriv med Words punktopstilling
    • Checkliste til skriftlig dansk
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Dansk >
      • Den analyserende artikel
      • Den debatterende artikel
      • Tilladte hjælpemidler (dansk)
    • Matematik >
      • Eksempel på besvarelse i matematik
      • Fagrelevante værktøjer
      • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
    • Engelsk >
      • Eksamensopgaven i engelsk >
        • Engelsk B >
          • Delprøve 1
          • Delprøve 2
      • Skrivehandlinger i engelsk
      • Checkliste til skriftlig engelsk
    • Naturvidenskabelig Faggruppe (NF) >
      • NF evalueringsopgave /eksamensopgave
      • Journal NF
      • Rapport NF
      • Figurmateriale NF
      • Typeord NF
    • Kultur- og samfundsfag (KS) >
      • Synopsis til KS
      • Vejledning til eksamen i KS
    • Biologi
    • Idræt
    • Religion >
      • Skabelon
    • Samfundsfag >
      • Synopsis (Samf)
      • Tabelæsning (samf)
      • Formelsamling (Samf)
      • Samfundsfag i SSO
      • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag
  • HISTORIEOPGAVE
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SSO
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning >
        • Guldsætninger
      • Indholdsfortegnelse
      • Litteraturliste
      • Citater og henvisninger
      • Resume (SSO)
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Valg af fag
      • Vejledning
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • Værktøj
    • Wordvejledning
    • Computer til eksamen
    • Skrivehandlinger/spørgeord

Skrivehandlinger i engelsk

I de engelske opgaver vil du blive bedt om at udføre en eller flere af følgende skrivehandlinger:


  • To analyse
    Skrivehandlingen analyse (analysere) består i at undersøge teksten nærmere: dens bestanddele, virkemidler, temaer osv.

  • To interpret
    Skrivehandlingen interpret (fortolke) består i at forklare, hvordan de enkelte bestanddele skal forstås i tekstens sammenhæng og dermed at klarlægge tekstens budskab.
  • To account for
    Skrivehandlingen account for (redegøre for) består i at formidle – loyalt og neutralt – hovedsynspunkter i materialet: Hvem siger hvad om hvilket emne? Husk at bruge distancemarkører!
  • To give an outline of
    Skrivehandlingen give an outline of (give et sammendrag af, sammendrage) består i at man giver et summary af en eller flere tekster med fokus på teksternes synspunkter vedrørende opgavens emne, idet man holder synspunkterne op mod hinanden. Et outline kan struktureres efter teksterne (tekst A siger ..., tekst B siger ..., tekst C siger ...), eller efter emnet (tekst A og tekst B er enige om at ..., mens tekst C mener). Husk at bruge distancemarkører!
  • To characterize
    Skrivehandlingen characterize (karakterisere) består i at samle de karakteristiske træk for en person, en tekst, en skrivestil, et emne, osv, sammen.
  • To comment on
    Skrivehandlingen comment on (kommentere) består i at tage materialets oplysninger op til overvejelse, fx ved at diskutere tekstens påstande eller ved at perspektivere til andre tekster eller sammenhænge.
  • To discuss
    Skrivehandlingen discuss (diskutere) består i at fremdrage holdninger til et emne. Emnet vil fremgå af opgaveformuleringen. En diskussion sammenstiller forskellige og ofte modsatrettede synspunkter med argumentation for disse, og den kan afsluttes med argumenteret personlig stillingtagen.

  • To write an essay
    I engelskfaglig sammenhæng er et essay en analyserende artikel med strukturen: indledning – hoveddel – afslutning.
    • Indledningen skal føre læseren ind til emnet
    • Hoveddelen skal behandle emnet; den opdeles ofte i tre underafsnit
    • Afrundingen skal lukke og slukke

    

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Her får du en præsentation af de forskellige typer skrivehandlinger i engelsk

Se også
  • Checkliste til skriftlig engelsk

Hvad er en distancemarkør?
En distancemarkør (redegørelsesmarkør) er et ord eller en vending der tydeliggør at det der siges nu, eller lige er blevet sagt, ikke er udtryk for din mening, men stammer fra teksten. Typiske eksempler kunne være:
  • 'Mary Jenkins says that ...'
  • 'The author claims that ...'
  • 'According to MJ, school is ...'
De er vigtige i alle former for redegørelse, analyse og diskussion.

Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os
.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til [email protected]