Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Hf
  • Overblik
  • Skrivehjælp
    • Eksamensopgaven i dansk - oversigt
    • Skrivehandlinger i dansk
    • Flyums 5-punktsmetode
    • Skriv med Words punktopstilling
    • Checkliste til skriftlig dansk
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Dansk >
      • Den analyserende artikel
      • Den debatterende artikel
      • Tilladte hjælpemidler (dansk)
    • Matematik >
      • Eksempel på besvarelse i matematik
      • Fagrelevante værktøjer
      • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
    • Engelsk >
      • Eksamensopgaven i engelsk >
        • Engelsk B >
          • Delprøve 1
          • Delprøve 2
      • Skrivehandlinger i engelsk
      • Checkliste til skriftlig engelsk
    • Naturvidenskabelig Faggruppe (NF) >
      • NF evalueringsopgave /eksamensopgave
      • Journal NF
      • Rapport NF
      • Figurmateriale NF
      • Typeord NF
    • Kultur- og samfundsfag (KS) >
      • Synopsis til KS
      • Vejledning til eksamen i KS
    • Biologi
    • Idræt
    • Religion >
      • Skabelon
    • Samfundsfag >
      • Synopsis (Samf)
      • Tabelæsning (samf)
      • Formelsamling (Samf)
      • Samfundsfag i SSO
      • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag
  • HISTORIEOPGAVE
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SSO
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning >
        • Guldsætninger
      • Indholdsfortegnelse
      • Litteraturliste
      • Citater og henvisninger
      • Resume (SSO)
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Valg af fag
      • Vejledning
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • Værktøj
    • Wordvejledning
    • Computer til eksamen
    • Skrivehandlinger/spørgeord

Guldsætninger

”Guldsætninger” er sætningsindledere til at komme i gang på…

Her er en række forslag til, hvordan du kan begynde en sætning i forskellige fag. Det er eksempler på typiske formuleringer, som man kan bruge direkte eller lade sig inspirere af, når man skal formulere sig i et fagligt sprog i sin SSO.

De fleste af guldsætningerne går på tværs af fag, og kan anvendes i flere typer SSO-opgaver.

.
Dansk, engelsk og andre humanistiske fag

Redegørende niveau:
Afsenderen påpeger at/hævder at/udtaler at/understreger at/skriver at… (husk at variere dine formuleringer)
”Det vigtigste argument er…”
Analyserende niveau:
”Der er to modstridende synspunkter i debatten…”
”Det er således karakteristisk for teksten at…”
”Argumentationen bygger på…”
Diskuterende/perspektiverende niveau:
”Set i et andet perspektiv kan man sige at…
”Denne fortolkning kan perspektiveres til…”
”Her rejser der sig et vigtigt spørgsmål…”
 
Andre typiske formuleringer:
”Det mest udbredte retoriske virkemiddel i teksten er…. Dette kan ses ved…”.
”Når man ser på afsenders baggrund er det tydeligt at…”
”Teksten henvender sig til..”
 
Historie:
I denne opgave vil det blive undersøgt, hvorvidt….”
I det følgende vil det blive undersøgt…………..
Forfatteren beskæftiger sig med…………..
Som det fremgår af………..
Meget tyder på at…………
Ifølge forfatteren (her kan forfatterens navn indsættes) så……………    , det ses i det følgende citat ”xxxxxxxx”
I det følgende citat  ”xxxxxxxxx” ses det at……
Det er tydeligt at afsenderes formål er……………
Tendensen i kilden er…….
Der er tale om en førstehånds (eller en anden hånds) kilde idet………….
Teksten er bygget op på følgende måde…..
Når man sammenligner de to kilder ses det at……………
”På baggrund af den ( eller de) kildekritiske analyse(er) vurderes det at…”
Man kan argumentere for at……….

Samfundsfag:
Redegørelse: 
Ifølge [teoretiker] kendetegnes [fænomenet] ved [begrebet] - fx Ifølge Pierre Bourdieu kendetegnes social ulighed som konsekvens af ulige fordeling af kapitaler (økonomisk, social og kulturel). 
Fænomenet kan forklares ved (begreb) - fx øget usikkerhed blandt unge kan forklares ved den øgede refleksivitet, som Giddens taler om. 
Undersøgelse: 
Tendenserne kan ses i bilaget, hvor x% er... 
Tendenser bliver forklaret i bilaget, hvor XX udtaler... 
Diskussion: 
Ifølge (bilag/person) er ... 
I modsætning til, er ...
På den ene side argumenteres der for, at...
På den anden side er argumentet, at... 


Idræt:
Opgaven er bygget op omkring...
Opgaven tager udgangspunkt i...
Når man skal vurdere personens træningstilstand, er det vigtigt at inddrage data om....
Som det fremgår af grafen...
I det følgende vil begreberne... blive defineret ud fra....
Undersøgelsen viser at...
Kurven angiver...
Idrætsudøvere som vil forbedre deres.... bør derfor fokusere deres træning omkring...
Effekten a denne træningsform kan aflæses på bilag 3...
Tabellen viser...
På figuren kan det aflæses, hvordan...
Sammenligner man de to forskningsundersøgelser... ses det at...
På baggrund af min undersøgelse, kan jeg konkludere at... 
.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde konkrete bud på, hvordan du i forskellige fag kan formulere dig. 

Læs også

  • Sprog og opsætning
  • Opgavens røde tråd
  • Vejledning til MS-Word


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os
.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til [email protected]