Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Hf
  • Overblik
  • Skrivehjælp
    • Eksamensopgaven i dansk - oversigt
    • Skrivehandlinger i dansk
    • Flyums 5-punktsmetode
    • Skriv med Words punktopstilling
    • Checkliste til skriftlig dansk
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Dansk >
      • Den analyserende artikel
      • Den debatterende artikel
      • Tilladte hjælpemidler (dansk)
    • Matematik >
      • Eksempel på besvarelse i matematik
      • Fagrelevante værktøjer
      • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
    • Engelsk >
      • Eksamensopgaven i engelsk >
        • Engelsk B >
          • Delprøve 1
          • Delprøve 2
      • Skrivehandlinger i engelsk
      • Checkliste til skriftlig engelsk
    • Naturvidenskabelig Faggruppe (NF) >
      • NF evalueringsopgave /eksamensopgave
      • Journal NF
      • Rapport NF
      • Figurmateriale NF
      • Typeord NF
    • Kultur- og samfundsfag (KS) >
      • Synopsis til KS
      • Vejledning til eksamen i KS
    • Biologi
    • Idræt
    • Religion >
      • Skabelon
    • Samfundsfag >
      • Synopsis (Samf)
      • Tabelæsning (samf)
      • Formelsamling (Samf)
      • Samfundsfag i SSO
      • Eksamensråd til mundtlig samfundsfag
  • HISTORIEOPGAVE
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SSO
    • Formalia >
      • Sprog og opsætning >
        • Guldsætninger
      • Indholdsfortegnelse
      • Litteraturliste
      • Citater og henvisninger
      • Resume (SSO)
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Valg af fag
      • Vejledning
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • Værktøj
    • Wordvejledning
    • Computer til eksamen
    • Skrivehandlinger/spørgeord

Problemformulering og problemstillinger

Udgangspunktet for enhver god opgave er en god og præcis ramme for opgaven. Når vi arbejder med de akademiske opgaver, anvendes tre forskellige begreber i sammenhæng med opgavens rammesætning. For at modvirke forvirring, får du her en kort forklaring til de tre begreber

Problemformulering

Problemformuleringen er det overordnede spørgsmål, som din opgave skal forsøge at besvare. Problemformuleringen er ofte et spørgsmål på det højeste taksonomiske niveau, og ligger i forlængelse af det diskuterende/vurderende niveau. 
Vejledningen skulle gerne være med til at indkredse, hvad det er opgaven overordnet skal omhandle. Samtidigt er problemformuleringen med til at skabe sammenhæng i opgaven (læs mere om opgavens røde tråd her)

Du kan i arbejdet med din problemformulering overveje: 
  • Kan jeg lave en samlende konklusion? Er der et paradoks, en undren eller en vurdering, som jeg reelt set kan besvare? 
  • Er det muligt at konkludere (ikke at du behøver kunne konkludere fx enten ja eller nej, men kan du overhovedet komme med et nuanceret svar på spørgsmålet)?

Opgaveformulering

Opgaveformuleringen gives fra lærer/vejleder til eleven, og er den stillede opgave som du som elev skal besvare med din opgave.  

I nogle af træningsopgaverne får du ikke en udleveret opgaveformulering, men vil blot få godkendt din problemformulering med tilhørende problemstillinger af din lærer/vejleder. 

Problemstillinger

Problemstillinger er de faglige spørgsmål du er nødt til at besvare, for at kunne besvare din problemformulering.  Problemstillingerne har oftest udgangspunkt i de taksonomiske niveauer og spørgeord, men da fagene arbejder forskelligt med taksonomi, og arbejder ud fra forskellige spørgeord m.v., kan du ikke her finde en samlende beskrivelse af opgavens dele. Derimod kan du læse om de enkelte fag i faglige sammenhænge ved at klikke øverst til højre. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde en introduktion til begreberne "Problemformulering", "Opgaveformulering" og "Problemstillinger". 

Læs også

  • Opgavens røde tråd
  • Argumentation og dokumentation
  • Skrivehandlinger/spørgeord


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os
.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til [email protected]